Blog Widget by LinkWithin

>>AttenSioN to aLL viSitOr, plez cLiK tHis LinK<<

Falsafah~~~motivasi~~~madah~~~hadis~~~

6:33 PM Posted In Edit This 0 Comments »



KUBUR Stiap Hari Menyeru Mnusia Sbanyak (5) Kali

1. Aku rumah yang tpencil,maka kamu akan snang dengan slalu mbaca Al-Quran.
2. Aku rumah yang gelap,maka terangilah aku dengan selalu solat malam.
3. Aku rumah pnuh dgn tanah dan debu,bwalah amal soleh yang menjadi hamparan.
...4. Aku rumah ular bbisa,maka bawalah amalan Bismillah sebagai penawar.
5. Aku rumah ptanyaan Munkar & Nakir,maka bnyaklah bacaan
"Laa ilahaillallah, Muhammadar Rasulullah", supaya kamu dpat jawapan kepadanya.

jika semua harta adalah racun maka zakatlah penawarnya,
jika seluruh umur adalah dosa maka taqwa dan taubatlah ubatnya,
jika seluruh bulan adalah noda maka RAMADHAN lah pemutihnya...

Kehidupan ini tidak memungkinkan kita boleh menggapai semua benda yang dirancang dan dihajati tetapi lumrah hidup ianya berkisar bagaimana kita menerimapakai sesuatu cara untuk mengatasi sebuah kegagalan yang muncul, dan gagal muncul dalam hidup ini untuk kita memperbaiki perjalanan pada kemudian harinya. alangkah indahnya jika semua faham tentangnya.


Orang Yang Tidak Melakukan Solat:

Subuh : Dijauhkan cahaya muka yang bersinar
Zuhor : Tidak diberikan berkah dalam rezekinya
Asar : Dijauhkan dari kesihatan/kekuatan
Maghrib : Tidak diberi santunan oleh anak-anaknya.
Isyak : Dijauhkan kedamaian dalam tidurnya

Ada 4 di pandang sebagai ibu ", iaitu :

1. Ibu dari segala UBAT adalah SEDIKIT MAKAN.
2. Ibu dari segala ADAB adalah SEDIKIT BERBICARA.
3. Ibu dari segala IBADAT adalah TAKUT BUAT DOSA.
4. Ibu dari segala CITA CITA adalah SABAR

Lima Jenis Racun dan Lima Penawarnya

1. Dunia itu racun,zuhud itu ubatnya.
2. Harta itu racun,zakat itu ubatnya.
3. Perkataan yang sia-sia itu racun,zikir itu ubatnya.
4. Seluruh umur itu racun,taat itu ubatnya.
5. Seluruh tahun itu racun,Ramadhan itu ubatnya

hidup berdendam umpama hajat yang tidak sampai. sentiasa cuba mencari kesalahan orang yang didendami dan menunggu masa orang didendami jatuh tersungkur supaya hati berasa puas. ini bukanlah perbuatan yang sepatutnya untuk kita maju kehadapan. diri akan sentiasa merasa ketinggalan.

Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya:

"Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu
iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat
duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang
...paling disenanginya. "

Riwayat Al-Tabrani

* Allah telah menyembunyikan redha-Nya dalam taat.
* Allah telah menyembunyikan murka-Nya di dalam maksiat.
* Allah telah menyembunyikan nama-Nya yang Maha Agung di dalam Al-Quran.
* Allah telah menyembunyikan Lailatul Qadar di dalam bulan Ramadhan.
* Allah telah menyembunyikan solat yang paling utama di dalam solat
...(yang lima waktu).
* Allah telah menyembunyikan (tarikh terjadinya) hari kiamat didalam
semua hari.
Semoga kita mendapat berkat daripada ilmu ini. Wallahualam

NeW EnViroNmEnt (SMK Seri Aman) Part 2

12:12 AM Posted In Edit This 2 Comments »

Jika sebelum ini selalu berfikir "kenapa nak jadi guru, xbez pun~~:: susah la jadi guru, lagipun mana pandai mengajar :: dah la pelajar2 ni mcm2 perangai, buat sakit kepala jer :: guru..guru..guru..guru.." <span class=

Rupanya apa yang bermain di fikiran itu ternyata meleset sama sekali. Kini baru ku merasai betapa bez & seronok serta ENJOYnya menjadi seorang pendidik (walaupun kadang2 TENSION melayan kerenah mereka tetapi aku XKISAH pun), bahkan merasa gembira dengan telatah-telatah student. Ilmu diberi, senyuman yang menawan kalbu dibalas oleh student2 menyebabkan hati ini berasa tenang dan senang hati terutama bila menjawab khalimah suci (salam) daripada pelajar setiap kali berjumpa. <span class=


Kelas 5is1, 5is2, 5is3, 5is4, 5is5, 4ik1 dan 4ik5.

Kelas2 yang telah dipertanggungjawabkan untuk mengajar dan melayan kerenah2 diorang ni.

Kelas mana yang paling BEZ..!!??? (student selalu tanye???)

Hm~~~soalan cepu mas????

Apapun sebagai pendidik mana boleh mendikriminasikan mana2 kelas dan pelajar2kan???hm... <span class=

Apapun yang paling bez, layanan serta sambutan daripada guru-guru di SMK S.Aman adalah yang terbaik. Mereka semua mesra alam & senang untuk diajak bersembang. Terutama pada Cg Azman, Cg Rahim, Cg Su Azmi, Kak Nik, Kak Za, Kak Yah, Kak La, AbG Wae, AbG Loh & Kak Rohani serta Guru2 lain.

Continue~~~

NeW EnViroNmEnt (SMK Seri Aman)

4:16 PM Posted In Edit This 0 Comments »
14/4/2011, 11.30 am, Open University (HQ)
Kringggggggggggggggggg............................. (telefon berbunyi), dengan malasnya mengangkat telefon (helloooo...as-salam). Rupanya ada berita baik, panggilan dari PPD P.Puteh memberi tawaran untuk mengajar subjek KIMIA dan SAINS di SMKS Aman (urgent). MySpace Kimia......!!!??? Alaaa, susahnya, cmne nk mengajar...nk terima ke x ni? Dengan hati terbuka tanpa fikir panjang dengan slumber jer TOLAK tawaran tu dengan alasan "minggu depan saya bagi jawapan,xsure lg boleh terima ke x". Bila fikir balik menyesal pula coz tolak tawaran tu, xper la, nak buat macam mana dah xde JODOH. MySpace

19/4/2011, 11.00 am, Open University (HQ)

Kringggggggggggggggggg.............................(panggilan dari PPD) Alhamdulillah, tidak disangka rupanya masih ada CHANCE rupanya (berapa kali "rupanya" daa). Tanpa segan silu dengan slumber badaknya menerima tawaran untuk mengajar. Jeng3...masa untuk untuk beli tiket balik kampung (P.Puteh). MySpace Errrrr.. duit cukup ke x ni...???
21/4/2011, 7.30 am, SMK Seri Aman

Pertama kali masuk sekolah tu, lawanya.... tapi di hati (Nervous, gementar, takut2 berani jer). MySpace Yer la pertama kali nak mengajar anak orang (mcm mana la perangai ank orang ni yer),tapi dah tekad di dalam hati, apa nak jadi, jadi la... maka bermula la espisod sebagai Guru KGSK.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

MySpace Berhadapan dengan student2 yang bermacam-macam ragam seperti MySpace ,ish2...masalah problem.... tido dalam kelas MySpace(slumber jer) , bergurau dalam kelas MySpace (selalu) , menangis pun ada MySpace (kadang-kadang berlaku) , rosakkan harta sekolah MySpace (jarang berlaku). bising??? of course la MySpace , bercinta dalam kelas? MySpace (wajid..) Apapun, mereka semua tetap student saya & terhibur dengan telatah diorang MySpace. CONTINUE...
Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin