Blog Widget by LinkWithin

>>AttenSioN to aLL viSitOr, plez cLiK tHis LinK<<

JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI

7:56 AM Posted In Edit This 2 Comments »

UNTUK PENGETAHUAN,

ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.

Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.

Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.

2 comments:

erysweetie said...

err..camtu kah rupenye...

put3bulan said...

Saya setuju sangat kurangkan pengambilan ubatan sebab bahan kimia yang ada di dalamnya ada side effect lain utk jangja masa lain. Tapi saya tidak galakkan juga mengambil ubatan tradisional termasuk akar kayu, ubatan herba cina dll sebab kita sendiri tidak tahu side effect utk masa depan. Tiada kajian khusus terhadap ubat tradisional termasuk ubat cina.. sesetangah boleh damage ginjal kita tanpa kita sedari.. Penjual akan ckp ubat lain tak elok utk j/masa panjang tp adakah dia beritahu bagaimana dengan ubat keluarannya klu di ambil over dose apa yang akan terjadi. Sebab dlm ubat herba pun ada bahan kimia klu dianalisis.. Mcm Panadol klu ambil over dose 100bj saya pernah lihat budak ppuan 16 tahun ambil. Muntah2 dan sakit perut aje tp 5 tahun kemudian dia mmg hidap masalah hati. Muka kuning.
Makan sayur beli kat pasar.. dalam tu pun ada bahan kimia.. baja, racun dll.. Sebab sayur kita tak pertikai tp..
Jadi buruk baiknya pikirlah sendiri..Rokok tu xde racun ke hari2 sedut?
Maaf..

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin