Blog Widget by LinkWithin

>>AttenSioN to aLL viSitOr, plez cLiK tHis LinK<<

YaNg TeRseMbuNgi DAlAm HaRi

10:56 PM Posted In Edit This 6 Comments »

Hari dijadikan untuk mengukur usia dunia. Setiap hari menyimpan rahsia tersendiri dengan seribu satu peristiwa. Yang aneh, yang indah, yang ceria, yang muram semuanya adalah hari.

Hari apakah kita dilahirkan ke dunia? Lihatlah apa yang pernah berlaku pada hari pertama kita menghirup udara bumi dalam sejarah kejadian alam dan manusia.


Hari Ahad

Allah s.w.t menjadikan alam, bintang api neraka, bumi yang tujuh, lautan yang tujuh, anggota manusia yang tujuh dan hari yang tujuh.


Hari Isnin

- Nabi Idris dinaikkan ke langit.

- Nabi Musa mengunjungi Bukit Turnisa

- Bukit keesaan Allah s.w.t diturunkan

- Nabi Muhammad s.a.w dilahirkan

- Wahyu pertama diturunkan kepada Nabi Muhammad s.a.w

- Rasullullah wafat


Hari Selasa

- Nabi Yahya wafat dibunuh

- Nabi Zakaria wafat dibunuh

- Tukang-tukang sihir Firaun ditewaskan

- Asiah isteri Firaun mangkat dibunuh

- Lembu Kaum Bani Israel dibunuh

- Habil dibunuh oleh Qabil


Hari Rabu

- Qarun hancur binasa

- Firaun dan tenteranya ditenggelamkan

- Raja Namrud ditewaskan oleh nyamuk

- Umat Nabi Salleh dihancurkan dengan teriakan keras Malaikat Jibrail

- Umat Nabi Hud dimusnahkan Allah s.w.t dengan angina taufan


Hari Khamis .

- Nabi Ibrahim memasuki Mesir

- Saudara-saudara Nabi Yusuf menemui baginda

- Bunyamin mengunjungi Nabi Yusuf di Mesir

- Nabi Yaacob bertemu dengan anaknya Nabi Yusuf diMesir

- Nabi Musa memasuki Mesir


Hari Jumaat

- Nabi Adam berkahwin dengan Hawa

- Nabi Yusuf berkahwin dengan Zulaikha

- Nabi Musa berkahwin dengan Siti Safurah anak Nabi Syuib

- Nabi Sulaiman berkahwin dengan Siti Balqis

- Rasullullah s.a.w berkahwin dengan Siti Khadijah dan juga Aishah

- Ali Abu Talib berkahwin dengan Fatimah Az-Zahrah


Hari Sabtu

- Nabi Nuh diperolok oleh kaumnya

- Nabi Salleh ditipu umatnya

- Nabi Yusuf ditipu oleh saudaranya

- Nabi Musa ditindas Firaun

- Nabi Isa diperdaya kaum Yahudi


“ Jadikan ilmu sebagai panduan beragama, pengalaman sebagai hikmah beragama dan fikiran sebagai keindahan beragama "

6 comments:

~ana SoLehah~ said...

erm...

nice post ni..
sjujurnye xpernah tw pon pasal tu..

setiap hari2 ade sejarah tersendiri..
stiap hari adalah hari2 bersejarah..

hari jumaat adalah sejarah perkahwinan..
em.. kahwen hari jumaat bagos ni..
hehe..mencontohi Adam & Hawa..

alaqim said...

yer...
bagus la, sya pun turut merasa gmbira dpat brkgsi maklumat..
nak kawen ari jumaat yer...
ok jgak tu klu dah ada calon..
nnti jngn lupa jemput plak yer..

~ana SoLehah~ said...

calon?????

memang ade pon..

sape la agaknye ea??

huhu~~

hanya 'DIA' yang Maha Tahu..

insyaAllah, akan dijemput sume shabat2 y mngenali diri ini..

tapi tambang g sabah beli sendiri ye..

huhu~~

alaqim said...

owah...
bagus2...
tapi xde sponsor cmne nak pegi..
sabah tu...

xmunasabah nak pergi....
munasarawak jadinyer....

~ana SoLehah~ said...

hehe :p

RedzaLiza said...

reply kata2 kat pic tu.
klu Allah makbulkan doa kita maknanya DIA syg kita.
klu Allah lambat makbulkan doa kita maknanya DIA nak uji kita.
klu Allah tak makbulkan doa kita maknanya DIA nak bg kita yg lebih baik dr permintaan kita.

Blog Widget by LinkWithin
Blog Widget by LinkWithin